Rozwiązania cyfrowe w opiece nad seniorami w Danii

Nowoczesne technologie pomagają w opiece nad seniorami w Danii / Andrea Piacquadio, Pexels

Dania jest jednym z europejskich liderów w opiece nad seniorami, a także we wdrażania cyfrowych rozwiązań w tej dziedzinie. Nowe technologie już obecnie dostępne w tym kraju poprawiają jakość życia osób starszych, ale także ułatwiają pracę ich opiekunom.

Dania jest światowym liderem w opiece geriatrycznej, niezależnie od tego, czy mowa o jakości życia seniorów pozostających we własnych domach, czy mieszkających w domach opieki. Kraj ten przeznacza ok. 2,2 proc. swojego produktu krajowego brutto na zapewnienie dobrostanu seniorom.

Oto kilka przykładów wdrażanych właśnie rozwiązań służących poprawianiu jakości życia seniorów i usprawnianiu opieki zdrowotnej dla starszych obywateli tego kraju.

Koniec z nieprawidłowym przyjmowaniem leków

Problem niewłaściwego przyjmowania leków (m.in. pomijania dawek) Dania próbuje rozwiązać przez inteligentnego robota pigułkowego. Jest on zintegrowany z bazą danych zawierającą zaktualizowane informacje o lekach. Dane te wprowadzają pacjenci, lekarze i inni pracownicy ochrony zdrowia.

W systemie można znaleźć informacje o wszystkich lekach, które pacjent otrzymuje na receptę lub w aptece. Oznacza to, że gdy lekarz zmieni receptę pacjentowi, informacja ta jest przekazywana do maszyny wydającej pigułki natychmiast, w czasie rzeczywistym. Nowy lek jest dostarczany do robota pacjenta w ciągu 24 godzin po przepisaniu go przez lekarza.

Jeśli pacjent zapomni zażyć lekarstwa, robot powiadomi pracowników opieki. Rozwiązanie to jest w pełni zautomatyzowane, specjaliści zajmujący się opieką domową potrzebują tylko karty podstawowej opieki zdrowotnej. Mogą uzyskać do niej dostęp na tablecie, co umożliwia im dokumentowanie danych dotyczących zdrowia na miejscu.

 Rozwiązanie to zapewnia pacjentom większą elastyczność w codziennym życiu, ponieważ nie są już zależni od personelu opiekuńczego w zakresie podawania leków nawet kilka razy dziennie.

Wirtualny kontakt z rodziną

Krewni starszych osób mogą natomiast korzystać z nowej platformy internetowej KMD Nexus Citizen. To portal, który pozwala sprawdzać stan zdrowia i samopoczucie członków rodzin. Portal umożliwia starszym osobom i ich najbliższym sprawdzenie szeregu spraw związanych z opieką: od recept lekarskich po zaplanowane wizyty personelu opieki domowej.

Platforma KMD Nexus jest dostępne za pośrednictwem telefonu komórkowego, tabletu lub komputera stacjonarnego i jest szczególnie popularne wśród najbliższych osób seniorów, którzy stanowią 75 procent użytkowników.

– Członkowie rodzin osób starszych są bardzo zadowoleni z możliwości, jakie oferuje to rozwiązanie. W szczególności, korzystają z portalu, aby sprawdzić, co się dzieje ze starszymi członkami rodziny, ponieważ nie każdy ma możliwość częstego odwiedzania seniorów ze względu na odległości geograficzne – mówi Bodil Grøn, kierownik projektu gminie Fredericia.

Przycisk bezpieczeństwa

Duńska firma Cekura oferuje starszym osobom usługę alarmu osobistego, która łączy w sobie najnowszą technologię z opieką świadczoną przez opiekuna. Alarmy osobiste powiadamiają pracowników ochrony zdrowia o nagłych sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu.

Najważniejszym elementem usługi jest przycisk alarmowy umożliwiający użytkownikowi kontakt z centralną stacją monitorującą za pomocą jednego kliknięcia. Jeśli senior znajdzie się sytuacji awaryjnej, takiej jak upadek lub zawał serca, naciśnięcie przycisku natychmiast zaalarmuje pracownika ochrony zdrowia. Operator natychmiast otrzymuje kompletny plan działania: profil seniora, jego lokalizację, historię choroby i kontakt w nagłych wypadkach. Umożliwia to personelowi medycznemu udzielenie właściwej pomocy tak szybko, jak to możliwe.

Stacja monitorowania oferuje jednak więcej funkcji niż pomoc w nagłych wypadkach. Jednym z jego podstawowych zadań jest wspieranie seniorów w innych aspektach życia codziennego, takich jak przypominanie i motywowanie do wykonywania codziennych ćwiczeń oraz terminowego spożywania posiłków i leków. Personel jest dostępny również wtedy, gdy senior czuje się smutny lub chciałby po prostu porozmawiać. Ten rodzaj wsparcia poprawia jego samopoczucie, zmniejsza niepokój, motywuje do wykonywania codziennych zadań, a to z kolei wspiera ich w zachowaniu samodzielności we własnych domach.

Samodzielny spacer

Nowe rozwiązanie oparte na czujnikach z automatycznym wykrywaniem upadku i GPS ułatwiło mieszkańcom domów opieki samodzielne spacery. Wraz ze wzrostem obciążenia zasobów personelu, często wyzwaniem dla domów opieki jest oferowanie spacerów z osobą towarzyszącą. Aby sprostać temu wyzwaniu, domy opieki społecznej w Danii wprowadziły nowe rozwiązanie, wykorzystujące czujniki i odbiornik GPS.

Urządzenie Sarita Pearl zapewnia mieszkańcom swobodę poruszania się bez ryzyka utraty kontaktu z opiekunami, gdziekolwiek się znajdują. Dzięki temu opiekunowie mogą pomagać osobom starszym nawet wtedy, gdy znajdują się poza domem opieki.


Więcej informacji o rozwiązaniach technicznych ułatwiających opiekę nad osobami starszymi oraz poprawiającymi jakość życia można znaleźć w specjalnym zestawieniu Healthcare Denmark.

studentka Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

Wydarzenia

« Maj 2021 » loading...
PWŚCPSN
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6

Polecamy

Opinie
Wielka Brytania: jak oceniać cyfrowe narzędzia dla zdrowia

Brytyjska NHS wprowadziła nowe kryteria ewaluacji cyfrowych technologii zdrowotnych – w tym urządzeń ubieralnych i aplikacji. Mają one pomóc lekarzom, ubezpieczycielom i organizacjom opieki w lepszym wykorzystaniu takich rozwiązań dla dobra pacjentów.

Jak uwolnić potencjał cyfrowych terapeutyków

Nadchodzi nowa fala transformacji ochrony zdrowia: cyfrowe terapeutyki umożliwiające podniesienie jakości opieki medycznej przy jednoczesnym obniżeniu jej kosztów – prognozują eksperci EY. Nowe narzędzia wymagają jednak odmiennego podejścia rynkowego oraz wykorzystania doświadczenia i wiedzy wszystkich uczestników ekosystemu.

Polskie start-upy medyczne w czasie pandemii

Dziewięć na dziesięć polskich firm sektora medtech zostało dotkniętych pandemią COVID-19 – to wnioski z pierwszych, cząstkowych danych do raportu „Top Disruptors in Healthcare”. Mimo przeszkód, rynek ten dynamicznie się rozwija, a większość start-upów jest na etapie komercjalizacji swoich rozwiązań.

Cyfrowe zdrowie w Europie – raport HIMSS

Kraje skandynawskie, Holandia i Estonia są najbardziej zaawansowane w cyfrowej transformacji usług zdrowotnych – wynika z najnowszego badania HIMSS Annual European Digital Health Survey 2021. I chociaż pandemia COVID-19 przyspieszyła wdrażanie takich usług, to eksperci podkreślają również, że kryzys ujawnił niedostateczną integrację systemów informatycznych i infrastruktury udostępniania danych w wielu krajach.