Człowiek w centrum cyfrowego systemu zdrowia

16-11-2020
/ Adobestock

Czy nowe technologie, cyfryzacja i mobilne aplikacje sprawią, że nastąpi odwrócenie paradygmatu myślenia o pozycji pacjenta w systemie ochrony zdrowia? To temat sesji „Doświadczenie pacjenta jako kluczowy wymiar cyfrowego zdrowia” podczas drugiego dnia Forum e-Zdrowia 2020.

Pacjentocentryzm jest kluczowym cechą nowoczesnego systemu opieki zdrowotnej. Konstruowanie usług medycznych w taki sposób, aby użytkownik – pacjent – miał do nich łatwy dostęp, wykorzystanie technologii do istotnego zaangażowania pacjenta w jego ścieżkę leczenia, przekonanie go do wzięcia współodpowiedzialności za swoje zdrowie – to warunki konieczne do przeprowadzenia transformacji systemu opieki.

– Pacjent w coraz większym stopniu korzysta z nowoczesnych rozwiązań, nie tylko z usług medycznych. Wychodząc z tradycyjnej relacji pacjent–profesjonalista dochodzimy do rozwiązań, w których każdy człowiek dostaje możliwości wspierania swojego zdrowia dzięki nowym technologiom – mówi Piotr Popowski z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, który otworzy drugi dzień Forum e-Zdrowia 2020. – Taki system daje nam więcej możliwości integracji różnych rozwiązań w celu zaspokojenia spersonalizowanych potrzeb człowieka. Tu łączymy rozwiązania chmurowe, sztuczną inteligencję, urządzenia mobilne w jeden ekosystem sprofilowany dla konkretnego pacjenta.

Oznacza to jednak całkowite odwrócenie sposobu myślenia o tym, w jaki sposób budowane są relacje w systemie ochrony zdrowia. – Obecnie mamy system, w którym występuje ograniczoną podaż usług i jednocześnie duży na nie popyt. To pacjent musi się dostosowywać do systemu ochrony zdrowia, mimo że dysponujemy już nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi, które mogłyby to zmienić – tłumaczy Maria Libura z Polskiego Stowarzyszenia Pomocy Osobom z Zespołem Pradera-Williego, która będzie moderować debatę „Doświadczenie pacjenta jako kluczowy wymiar cyfrowego zdrowia”.

Jej zdaniem rozwiązania cyfrowe trzeba konstruować po pierwsze z myślą o bezpieczeństwie danych pacjentów, a po drugie pamiętając o tzw. user experience, czyli łatwości użytkowania, przyjazności i przejrzystości. O to właśnie będzie pytać uczestników debaty, do której zaproszeni zostali m.in. Łukasz Osowski z Vika.Life, twórca aplikacji mobilnych, Katarzyna Gajewska z irlandzkiego University of Medicine and Health Sciences, która opowie o aplikacjach przeznaczonych dla diabetyków i Dorota Kilańska z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, prezes Fundacji Florencja. Gośćmi sesji będą również Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta oraz Evangelia Stavropoulou, specjalizująca się w komunikacji medycznej.

Uczestnicy sesji będą m.in. mówić o problemie wprowadzenia standaryzacji nowych, cyfrowych usług medycznych oraz systemu oceniającego aplikacje zdrowotne pod kątem ich efektywności i bezpieczeństwa. Maria Libura zapowiada, że pojawi się także temat upowszechnienia teleporad i ich niejednoznacznej oceny w oczach pacjentów. – Dzięki teleporadzie i e-receptom można było poradzić sobie z pewnymi problemami podczas pandemii, jednak pojawiło się szereg przypadków, gdy pacjenci i lekarze nie czuli się pewnie. Potrzebowali dodatkowych możliwości technologicznych. Teleporady trzeba wdrażać w sposób kontrolowany – postuluje Maria Libura.

Sesja zaplanowana jest na 18 listopada 2020 roku, podczas drugiego dnia Forum e-Zdrowia. Start o godzinie 13.10. Aby wziąć udział w tym wydarzeniu niezbędna jest rejestracja online.