Raport Boston Consulting: fundamenty nowej normalności

Sztuczna inteligencja ma być jednym z kluczowych czynników tworzących nową normalność - uważają eksperci BCG / Tara Winstead, Pexels

Nowa normalność będzie oznaczać opiekę bez ograniczeń czasu i miejsca – sugerują autorzy raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group Digital Ventures. Kluczowe znaczenie dla rozwoju nowego modelu opieki zdrowotnej będą miały trzy obszary: AI, femtech oraz technologie koncentrujące się na zdrowiu psychicznym.

Model hybrydowy opieki zdrowotnej dominujący w czasie pandemii COVID-19 w 2021 roku będzie nadal wywierał ogromny wpływ na to, jak zorganizowane są placówki ochrony zdrowia i w jaki sposób świadczone są usługi w tej dziedzinie. Czas kryzysu spowodował uruchomienie nowych usług, stworzenie nowych narzędzi i modeli biznesowych wykorzystujących technologie cyfrowe – te rozwiązania utrzymają się i będą stanowić trzon „nowej normalności” w ochronie zdrowia – przekonują autorzy opracowania Boston Consulting Group.

„Jako pacjenci, nie siedzimy już w gabinecie lekarskim, ani nie czekamy w kolejce po leki na receptę w tradycyjnych aptekach. Znalezienie usług i rozwiązań we własnym czasie i miejscu zaczyna być normą, co prowadzi do modelu opieki w dowolnym miejscu. Dostawców technologia popchnęła zaś do wprowadzania innowacji burzących dotychczasowy model opieki zdrowotnej. Uczą się oni akceptować nową normalność, aby lepiej służyć pacjentom za pomocą cyfrowych rozwiązań towarzyszących, telemedycyny lub wykorzystania rozwiązań AI do świadomego podejmowania decyzji klinicznych” – piszą autorzy w raporcie. Został on opracowany z myślą o „liderach branży, którzy muszą dysponować wiedzą pozwalającą im poruszać się w zmieniającym się świecie zasad i modeli opieki zdrowotnej”.

W perspektywie 3-5 lat znacząco wzrośnie odsetek wirtualnych interakcji lekarzy i pacjentów w niemal wszystkich kategoriach – twierdzą autorzy raportu BCG
Pacjenci, gdy jest to możliwe, chętniej wybierają leczenie ambulatoryjne niż pobyt w szpitalu

Autorzy dokumentu wymieniają również trzy – ich zdaniem – najistotniejsze trendy kształtujące przyszłość opieki zdrowotnej. W 2021 roku szczególnym zainteresowaniem cieszyły się usługi związane ze zdrowiem psychicznym. Jak podaje BCG, w USA blisko 60 proc. zdalnych porad dotyczyło właśnie tej sfery zdrowia. Ten trend jeszcze przyspieszy w 2022 roku – uważają eksperci.

Drugą fundamentalną zmianą jest rosnące zainteresowanie technologiami związanymi ze zdrowiem kobiet – to tzw. femtech. Dotąd zdrowie kobiet było zaniedbywane – o powodach można przeczytać w materiale Info.eZdrowie „Menopauza – jak biznes przeoczył miliard użytkowniczek”. Raport BCG przytacza dane z rynku amerykańskiego – w 2011 roku zaledwie 3 proc. nakładów na zdrowie było związanych z tym właśnie obszarem. To się jednak szybko zmienia – obecnie to kobiety podejmują decyzje dotyczące zdrowia swojego i rodziny. Wydają też na ten cel o ponad jedną trzecią więcej niż mężczyźni (to dane z rynku amerykańskiego). – Większość inwestycji koncentruje się na zdrowiu reprodukcyjnym i płodności kobiet, co sprawia, że wielowymiarowa złożoność zdrowia kobiet i wynikające z tego możliwości znalazły się poza głównym obszarem zainteresowań – mówi Andre Heeg, dyrektor BCG Digital Ventures na obszar Europy.

Wreszcie trzecim kluczowym trendem jest powszechne wykorzystywanie technik sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w opiece zdrowotnej. Technologie te czeka jednak bardziej wnikliwy nadzór zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Unii Europejskiej, które szykują nowe regulacje dotyczące stosowania AI.

Eksperci przewidują również intensyfikację w 2022 roku inwazji na rynek opieki zdrowotnej technologicznych gigantów, takich jak Apple, Google, Amazon i Microsoft. Zaoferują oni albo własne rozwiązania, albo platformy technologiczne pozwalające dostawcom usług medycznych skupić się na swojej zasadniczej działalności bez zajmowania się szczegółami technicznymi. Jednocześnie ma rosnąć rola firm oferujących usługi bezpośrednio dla konsumentów. Eksperci zwracają uwagę, że ten model (m.in. dostępne w sklepach i aptekach testy na COVID-19) przyniósł w 2021 roku duże korzyści i zapewne zostanie rozszerzony również w kierunku innych usług, takich jak m.in. stomatologia czy laryngologia.

Raport BCG Digital Ventures powstał w oparciu o prognozy 14 ekspertów w dziedzinie opieki zdrowotnej. To dopiero drugie wydanie tego dokumentu. O jakości prognoz z ubiegłego roku można przekonać się na stronie „The Future of Digital Health”.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.