W czwartek 15 kwietnia odbędzie seminarium HL7 Europe upamiętniające jednego z członków społeczności i szefa czeskiej grupy HL7 – Libora Seidla.
Dziewięć na dziesięć polskich firm sektora medtech zostało dotkniętych pandemią COVID-19 – to wnioski z pierwszych, cząstkowych danych do raportu „Top Disruptors in Healthcare”. Mimo przeszkód, rynek ten dynamicznie się rozwija, a większość start-upów jest na etapie komercjalizacji swoich rozwiązań.
Dania jest jednym z europejskich liderów w opiece nad seniorami, a także we wdrażania cyfrowych rozwiązań w tej dziedzinie. Nowe technologie już obecnie dostępne w tym kraju poprawiają jakość życia osób starszych, ale także ułatwiają pracę ich opiekunom.
Przyjazne, bezpieczne, komfortowe dla małego pacjenta i jego rodziców, a przede wszystkim szeroko wykorzystujące nowoczesne technologie na każdym etapie leczenia – tak zdaniem twórców raportu Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali będą wyglądać placówki pediatryczne.
Hasło „bezpieczny szpital” w ostatnim czasie nabrało nowego znaczenia. Obecność pacjentów i specyfika opieki medycznej w szpitalach wymuszają zapewnienie wielopoziomowego systemu bezpieczeństwa obejmującego wszystkie zdarzenia począwszy od parkowania i zgłoszenia w rejestracji, przez wizytę u specjalisty, hospitalizację, aż po wypis.
Pandemia COVID-19 była katalizatorem ułatwiającym upowszechnienie usług zdalnych w ochronie zdrowia na całym świecie, również w Polsce. Wiele wskazuje jednak na to, że ten sposób opieki zdrowotnej pozostanie również po ustąpieniu zagrożenia epidemicznego. Dlatego tak istotne jest przygotowanie i wdrożenie odpowiednich standardów jakości w tej dziedzinie.
W 2024 roku wartość globalnego rynku związanego z cyfrowym zdrowiem ma sięgnąć 200 mld dolarów. To ogromna szansa dla Izraela, który od lat buduje swoje znaczenie gospodarcze w oparciu o nowoczesne technologie telekomunikacyjne i medyczne.
Stworzona przez naukowców firmy Lab4Life aplikacja Vika umożliwia określenie wieku biologicznego użytkownika na podstawie analizy stylu życia i aktywności fizycznej. Potrafi również doradzić, jakie działania podjąć, aby żyć zdrowiej.
Rozwiązanie wykorzystujące cyfrowe długopisy pozwoliło wyeliminować papierową dokumentację medyczną w warszawskim szpitalu MSWiA. W efekcie udało się obniżyć ryzyko przenoszenia koronawirusa powodującego COVID-19 chroniąc pacjentów i personel placówki przed zakażeniem. Technologia ta przyspieszyła również proces digitalizacji dokumentów i ułatwiła ich archiwizację.
Polscy naukowcy z Politechniki Gdańskiej biorą udział w pracach nad czujnikami dla chorych z parkinsonem. Urządzenia te umożliwiają zdalne monitorowanie pacjentów, nadzór nad przyjmowaniem leków i udzielenie chorym szybkiej pomocy, gdy będzie to konieczne.
Pandemia COVID-19 i powszechny obowiązek używania środków ochrony osobistej sprawiły, że wzrosło zapotrzebowanie na różne formy dystrybucji maseczek, rękawiczek i płynów dezynfekujących. Sprytny sposób ma na to gdańska spółka dr Poket, oferująca maszyny sprzedające – maseczkomaty – które można postawić w dowolnym miejscu.
Cyfrowe rozwiązania znakomicie sprawdziły się w kryzysowym zarządzaniu opieką zdrowotną podczas pandemii COVID-19 – wskazywali przedstawiciele firm z Finlandii podczas Forum e-Zdrowia 2020. Prezentowali oni zarówno urządzenia diagnostyczne komunikujące się z chmurą IT, jak i systemy sztucznej inteligencji wspierające decyzje dostawców usług zdrowotnych i ubezpieczycieli.
Stworzony i uruchomiony w zaledwie kilka dni czatbot IBM umieszczony na stronach Ministerstwa Zdrowia odpowiadał na kilkadziesiąt tysięcy zapytań pacjentów dziennie. Doradzał, jak rozpoznać objawy COVID-19, jak się zabezpieczyć przed koronawirusem, ale też gdzie szukać pomocy. Odciążył tym samym linie telefoniczne urzędów publicznych ułatwiając skuteczne działania w pierwszych miesiącach pandemii.