Ministerstwo Zdrowia chce, aby teleporady były udzielane szybciej – nie później niż w pierwszym dniu roboczym po zgłoszeniu pacjenta. Projekt jest gotowy do publikacji i wejścia w życie. Lekarze nie kryją oburzenia nie tylko samym pomysłem, który uważają za niewykonalny, ale również brakiem konsultacji przy tworzeniu nowych przepisów.
Ostatnich 12 miesięcy upłynęło pod znakiem walki z pandemią, jednak w nowy rok wchodzimy ze sporą dawką uzasadnionego optymizmu – uważa ekspert w dziedzinie cyfrowej transformacji zdrowia dr Charles Alessi, dyrektor ds. klinicznych organizacji HIMSS.
Przyjazne, bezpieczne, komfortowe dla małego pacjenta i jego rodziców, a przede wszystkim szeroko wykorzystujące nowoczesne technologie na każdym etapie leczenia – tak zdaniem twórców raportu Klubu Innowatorów Dziecięcych Szpitali będą wyglądać placówki pediatryczne.
Hasło „bezpieczny szpital” w ostatnim czasie nabrało nowego znaczenia. Obecność pacjentów i specyfika opieki medycznej w szpitalach wymuszają zapewnienie wielopoziomowego systemu bezpieczeństwa obejmującego wszystkie zdarzenia począwszy od parkowania i zgłoszenia w rejestracji, przez wizytę u specjalisty, hospitalizację, aż po wypis.
Pandemia COVID-19 była katalizatorem ułatwiającym upowszechnienie usług zdalnych w ochronie zdrowia na całym świecie, również w Polsce. Wiele wskazuje jednak na to, że ten sposób opieki zdrowotnej pozostanie również po ustąpieniu zagrożenia epidemicznego. Dlatego tak istotne jest przygotowanie i wdrożenie odpowiednich standardów jakości w tej dziedzinie.
W 2024 roku wartość globalnego rynku związanego z cyfrowym zdrowiem ma sięgnąć 200 mld dolarów. To ogromna szansa dla Izraela, który od lat buduje swoje znaczenie gospodarcze w oparciu o nowoczesne technologie telekomunikacyjne i medyczne.
Mobilny robot do dezynfekcji stworzony przez duńską firmę UVD-Robots znalazł zastosowanie w ponad 50 szpitalach na całym świecie. Jest to realne wsparcie dla szpitali w dobie pandemii COVID-19, ale także po czasie koronawirusa znajdzie realne zastosowanie.
Pandemia COVID-19 i powszechny obowiązek używania środków ochrony osobistej sprawiły, że wzrosło zapotrzebowanie na różne formy dystrybucji maseczek, rękawiczek i płynów dezynfekujących. Sprytny sposób ma na to gdańska spółka dr Poket, oferująca maszyny sprzedające – maseczkomaty – które można postawić w dowolnym miejscu.
Cyfrowe rozwiązania znakomicie sprawdziły się w kryzysowym zarządzaniu opieką zdrowotną podczas pandemii COVID-19 – wskazywali przedstawiciele firm z Finlandii podczas Forum e-Zdrowia 2020. Prezentowali oni zarówno urządzenia diagnostyczne komunikujące się z chmurą IT, jak i systemy sztucznej inteligencji wspierające decyzje dostawców usług zdrowotnych i ubezpieczycieli.
Od czerwca 2020 roku w Polsce funkcjonuje nowatorski robot ortopedyczny NAVIO Surgical System firmy Smith & Nephew wszczepiający endoprotezy stawu kolanowego. Taka procedura daje szansę powrotu do pełnej sprawności osobom aktywnym fizycznie. To jeden z przykładów połączenia zaawansowanych technologii z chirurgią służącego poprawie życia pacjentów.
Poprawienie efektywności leczenia pacjentów z nowotworami dzięki stworzeniu struktury umożliwiającej skoordynowana opiekę o jednolitych standardach – to cel Krajowej Sieci Onkologicznej. To rozwiązanie w ogromnym stopniu opiera się na rozwiązaniach technologicznych i analizie danych.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) w diagnostyce medycznej jest szansą na podejmowanie trafniejszych diagnoz. Chociaż aplikacje z udziałem SI samodzielnie ani nie zwalczają choroby, ani nie zastępują ekspertów i naukowców, to stały się ważnym narzędziem wspierania tych wysiłków.
Opracowane przez duńską firmę Corti oprogramowanie Triage – oparte na zaawansowanej analityce danych i nauczaniu maszynowym – pozwala przewidzieć nagłe zatrzymanie akcji serca i automatycznie wzywa pomoc.