Łódzkie Centrum Medyczne Salve Medica jest pierwszym ośrodkiem w Polsce dysponującym robotem chirurgicznym nowej generacji CMR Surgical Versius. Będzie wykorzystywany do laparoskopowych operacji ginekologicznych i urologicznych. Pierwsze zabiegi z wykorzystaniem nowego narzędzia planowane są w grudniu 2021 roku.
Zintegrowana konsola umożliwiająca pacjentom korzystanie ze zdalnych porad i przeprowadzenie prostych badań ma poprawić jakość i dostępność nowoczesnych usług zdrowotnych. Dzięki rozwiązaniu brytyjskiej firmy Medicspot, zaawansowaną konsultację wideo można uzyskać m.in. w aptekach.
Poprawa wyników leczenia, redukcja zdarzeń niepożądanych i pomyłek przy jednoczesnej wyższej wydajności pracy i łatwiejszym tworzeniu dokumentacji – to największe zalety systemu wsparcia anestezjologicznego GE Healthcare.
Stworzona przez naukowców firmy Lab4Life aplikacja Vika umożliwia określenie wieku biologicznego użytkownika na podstawie analizy stylu życia i aktywności fizycznej. Potrafi również doradzić, jakie działania podjąć, aby żyć zdrowiej.
Rozwiązanie wykorzystujące cyfrowe długopisy pozwoliło wyeliminować papierową dokumentację medyczną w warszawskim szpitalu MSWiA. W efekcie udało się obniżyć ryzyko przenoszenia koronawirusa powodującego COVID-19 chroniąc pacjentów i personel placówki przed zakażeniem. Technologia ta przyspieszyła również proces digitalizacji dokumentów i ułatwiła ich archiwizację.
Polscy naukowcy z Politechniki Gdańskiej biorą udział w pracach nad czujnikami dla chorych z parkinsonem. Urządzenia te umożliwiają zdalne monitorowanie pacjentów, nadzór nad przyjmowaniem leków i udzielenie chorym szybkiej pomocy, gdy będzie to konieczne.
Pandemia COVID-19 i powszechny obowiązek używania środków ochrony osobistej sprawiły, że wzrosło zapotrzebowanie na różne formy dystrybucji maseczek, rękawiczek i płynów dezynfekujących. Sprytny sposób ma na to gdańska spółka dr Poket, oferująca maszyny sprzedające – maseczkomaty – które można postawić w dowolnym miejscu.
Cyfrowe rozwiązania znakomicie sprawdziły się w kryzysowym zarządzaniu opieką zdrowotną podczas pandemii COVID-19 – wskazywali przedstawiciele firm z Finlandii podczas Forum e-Zdrowia 2020. Prezentowali oni zarówno urządzenia diagnostyczne komunikujące się z chmurą IT, jak i systemy sztucznej inteligencji wspierające decyzje dostawców usług zdrowotnych i ubezpieczycieli.
Stworzony i uruchomiony w zaledwie kilka dni czatbot IBM umieszczony na stronach Ministerstwa Zdrowia odpowiadał na kilkadziesiąt tysięcy zapytań pacjentów dziennie. Doradzał, jak rozpoznać objawy COVID-19, jak się zabezpieczyć przed koronawirusem, ale też gdzie szukać pomocy. Odciążył tym samym linie telefoniczne urzędów publicznych ułatwiając skuteczne działania w pierwszych miesiącach pandemii.
Od czerwca 2020 roku w Polsce funkcjonuje nowatorski robot ortopedyczny NAVIO Surgical System firmy Smith & Nephew wszczepiający endoprotezy stawu kolanowego. Taka procedura daje szansę powrotu do pełnej sprawności osobom aktywnym fizycznie. To jeden z przykładów połączenia zaawansowanych technologii z chirurgią służącego poprawie życia pacjentów.
Poprawienie efektywności leczenia pacjentów z nowotworami dzięki stworzeniu struktury umożliwiającej skoordynowana opiekę o jednolitych standardach – to cel Krajowej Sieci Onkologicznej. To rozwiązanie w ogromnym stopniu opiera się na rozwiązaniach technologicznych i analizie danych.
Opracowane przez duńską firmę Corti oprogramowanie Triage – oparte na zaawansowanej analityce danych i nauczaniu maszynowym – pozwala przewidzieć nagłe zatrzymanie akcji serca i automatycznie wzywa pomoc.
Dane medyczne mogą być cenną zdobyczą dla komputerowych włamywaczy. Przekonał się o tym szpital w Czechach, który dopiero po próbie ataku zainwestował w rozwiązanie pozwalające chronić swój system informatyczny
Francuski system zdalnego monitorowania stanu zdrowia pacjentów z lekkimi objawami COVID-19 pozwoli zachować zasoby szpitali dla tych najbardziej potrzebujących.