Infermedica ułatwia łączenie pacjentów ze specjalistami
Polska firma wykorzystująca systemy sztucznej inteligencji do wspomagania triażu wprowadza funkcję Specialist Recommender pozwalającą na kierowanie pacjenta do lekarza specjalisty. Ma to ułatwić i przyspieszyć rozpoczęcie terapii.
Kierowanie pacjentów do właściwego specjalisty ma skrócić kolejki i wyeliminować niepotrzebne wizyty. Odciąża tym samym lekarzy, którzy mogą zająć się chorymi wymagającymi pilnej interwencji. Dla pacjenta również oznacza to ułatwienia: skrócenie czasu oczekiwania na poradę i szybszy kontakt ze specjalistą.
Nowa funkcja została opracowana po uwagach ze strony klientów, którzy oczekiwali dokładniejszych wskazań po przeprowadzeniu przedklinicznego wywiadu. Jej przygotowanie zajęło sześć miesięcy.
Jak podkreślają przedstawiciele polskiej firmy, system rekomendacyjny uwzględnia profil pacjenta, przedstawioną dokumentację, a także bierze pod uwagę potencjalne rokowanie. Na tej podstawie poleca skierowanie się do lekarza specjalisty, a także sugeruje najskuteczniejszy sposób komunikacji z nim.
– To kolejny etap w cyfryzacji opieki zdrowotnej. Nasi klienci, głównie są to ubezpieczyciele i usługodawcy, chcieli zaoferować swoim pacjentom bardziej szczegółową poradę medyczną. Szybko podchwyciliśmy ten pomysł i opracowaliśmy Specialist Recommender – mówi Maciej Malenda z Infermedica. – Traktujemy to jako naturalną ewolucję cyfrowego triażu, która pozwoli przyspieszyć proces leczenia przez zaoferowanie spersonalizowanej i dokładniejszej porady oraz bezpośrednich instrukcji, z kim pacjenci mają się następnie skontaktować.
Funkcja w oprogramowaniu Infermedica jest dostępna w 18 językach i może kierować do 27 specjalistów, w tym hematologów, pulmonologów, alergologów i zakaźników – w zależności od ich obecności w systemie rezerwacyjnym klienta. Może też kierować do lekarza rodzinnego, jeśli triaż wskaże jedną z powszechnych chorób. System rekomendacyjny uwzględnia nawet krajowe regulacje oraz lokalną dostępność specjalistów.
Platforma triażu może działać za pośrednictwem call center, apletu Symptom Checker, który ma funkcję asystenta głosowego i chatbota, a także przez wywołania API, dzięki czemu może ona zostać zintegrowana z praktycznie aplikacjami i stronami WWW klienta.
W połowie 2020 roku Infermedica poinformowała o wykorzystaniu systemu sztucznej inteligencji Microsoft Healthcare Bot do zautomatyzowania i przyspieszenia procedury triażu. Miało to odciążyć placówki medyczne podczas pandemii COVID-19.
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych
Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.
Wydarzenia
[tribe_mini_calendar]Polecamy
Raport Parlamentu Europejskiego o sztucznej inteligencji w medycynie
Wykorzystanie AI w medycynie i opiece zdrowotnej stało się w ostatnich latach przedmiotem badań naukowych, debat politycznych i celem dla aktywistów społecznych. Choć sztuczna inteligencja z pewnością może zostać wykorzystana dla podniesienia jakości opieki, niesie ze sobą nowe zagrożenia, które należy przewidzieć i im przeciwdziałać – piszą autorzy raportu sporządzonego przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego.
Cyfrowe terapeutyki – najważniejsze bariery rozwoju
Ekosystem cyfrowych terapeutyków rozwija się błyskawicznie, jednak ich przydatność i wykorzystanie w procesie terapeutycznym ciągle nie jest zbyt wielkie. Dzieje się tak za sprawą kilku problemów, które wskazywali uczestnicy debaty HealthTechBuild.
Rekordowy wzrost inwestycji w technologie medyczne
Globalny rynek e-zdrowia rośnie jak na drożdżach. W tym roku firmy zajmujące się tą branżą zyskały łącznie od inwestorów 51,3 mld dolarów. Liderem w tej dziedzinie są Stany Zjednoczone.
Raport Boston Consulting: fundamenty nowej normalności
Nowa normalność będzie oznaczać opiekę bez ograniczeń czasu i miejsca – sugerują autorzy raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group Digital Ventures. Kluczowe znaczenie dla rozwoju nowego modelu opieki zdrowotnej będą miały trzy obszary: AI, femtech oraz technologie koncentrujące się na zdrowiu psychicznym.