Badanie depresji przez smartfony

Mindstrong

Analiza sposobu korzystania z elektronicznych gadżetów pozwala wykryć objawy stresu i depresji. Na rozwijanie tego pomysłu firma Mindstrong pozyskała właśnie 100 mln dolarów.

Opracowana przez Mindstrong technologia umożliwia obserwację zachowania człowieka korzystającego z ekranów dotykowych. Analiza obejmuje m.in. to, jak człowiek stuka palcem w opcje menu, jak przewija zawartość i jak pisze na wirtualnej klawiaturze. Na tej podstawie – twierdzą przedstawiciele firmy – można sprawdzać zdrowie psychiczne pacjenta. To, co pacjent ogląda lub czyta jest dla algorytmu niewidocznie, nie ma zatem zagrożenia dla prywatności.

Jeżeli pacjent wyrazi zgodę, oprogramowanie zbiera dodatkowe dane o lokalizacji (z GPS), akcelerometrów, a także z rejestru połączeń i wiadomości. Lekarz ma wówczas pełniejszy dostęp do sposobu, w jaki pacjent korzysta ze smartfonów. Mindstrong oferuje również płatnikom dodatkowe usługi – wideopołączenia, zwykłe połączenia telefoniczne oraz rozmowy przez komunikatory internetowe pacjentów z lekarzami specjalistami z własnego zespołu firmy.

– Osoby w poważnymi problemami psychicznymi powiedzą wam, że często zdarza się, że potrzebują pomocy poza godzinami pracy przychodni. A to wszystko stało się jeszcze trudniejsze czasach COVID-19 – mówi Daniel Graf, szef Mindstrong. – Nasza technologia i nasz własny zespół klinicystów poprawia dostępność specjalistycznej opieki, a tym samym lepiej chroni zdrowie pacjentów.

– Jeden na pięciu dorosłych doświadcza problemów psychicznych, a jeden na 25 poważnie zachoruje – przyznaje Joe Lonsdale z firmy inwestorskiej 8VC. – Pandemia jeszcze to wszystko zaostrzy. A technologia łącząca telemedycynę i biomarkery może pomóc milionom osób, jednocześnie oszczędzając miliardowych wydatków na kosztowne leczenie epizodów choroby.

Mindstrong zdobyła właśnie 100 mln dolarów na sfinansowanie swojej działalności. Łącznie fundusze inwestycyjne przeznaczyły na rozwój nowej technologii 160 mln dolarów.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.