Amerykański start-up zajmujący się autyzmem uzyskał status jednorożca

Elemy to cyfrowe rozwiażanie pozwalające rodzicom poradzić sobie z zaburzeniami rozwojowymi dziecka / Mikhail Nilov, Pexels

Ponad miliard dolarów zebrała firma Elemy tworząca cyfrowe rozwiązania domowej terapii autyzmu. Start-up z San Francisco ruszył zaledwie rok temu.

W najnowszej rundzie finansowania Elemy (wcześniej znane jako Sprout) uzyskało wsparcie w wysokości 219 mln dolarów. Największymi inwestorami byli min. Softbank Vision Fund 2, Goodwater Capital Premji Invest, czy Amity Ventures oraz obecni już wcześniej General Catalyst, Bling Capital i Felicis Ventures. Suma zgromadzonych funduszy na rozwój biznesu przekroczyła 1,15 miliarda dolarów.

Oprogramowanie Elemy umożliwia dostęp do teleporad, materiałów edukacyjnych, monitorowanie postępów terapii i narzędzi komunikacji ze specjalistami. Przede wszystkim jednak firma bierze na siebie kontakt z płatnikami (firmami ubezpieczeniowymi) i umawianie konsultacji ze specjalistami. Sama dysponuje również własna kadrą terapeutów.

Usługa oferowana przez Elemy jest bardzo zlokalizowana. Rodzice dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu mogą dzięki cyfrowej platformie firmy uzyskać pomoc dotyczącą diagnozy, postępowania z małymi pacjentami, a także wsparcie w postaci domowej terapii. Jest ona prowadzona metodą ABA (Analizy Behawioralnej Stosowanej). Rodzice mogą również umówić się na wizytę u specjalisty w najbliższej okolicy. Oprogramowanie, dzięki współpracy ze strony certyfikowanych terapeutów, może dobrać personalizowaną terapię dla dziecka.

Zastrzyk finansowy ma pomóc medycznemu jednorożcowi (start-upowi, który osiągnął wycenę powyżej miliarda dolarów) rozwinąć swoje usługi w kolejnych regionach USA. – Kiedy rozpoczynaliśmy naszą pracę wiedzieliśmy, że obecny model opieki pediatrycznej jest dysfunkcyjny. Rodziny muszą czekać miesiącami, a nierzadko nawet latami, aby uzyskać pomoc, której potrzebują – mówił Jurij Jakubczyk, szef Elemy, wymieniany przez magazyn „Forbes” w gronie 30 najbardziej obiecujących biznesmenów przed 30-tką. – Od samego początku chcieliśmy wykorzystać technologię oraz talent naszych profesjonalistów medycznych, aby całkowicie zmienić dostęp do opieki wysokiej jakości.

Według amerykańskiego CDC, w USA u około jednego na 54 dzieci diagnozuje się zaburzenia ze spektrum autyzmu. U 17 proc. dzieci wykrywane są inne zaburzenia rozwojowe (m.in. ADHD). Jak przypomina MobiHealthNews, firma Cognoa uzyskała akceptację FDA dla oprogramowania diagnostycznego autyzmu (Canvas Dx), oferuje również system poprawiania rozpoznawania twarzy ludzi wykorzystujący system rozszerzonej rzeczywistości Google Glass. Floreo również wykorzystuje innowacyjne technologie VR do pokonania niechęci do kontaktów społecznych. Firma Mightier otrzymała grant na opracowanie gry monitorującej emocje dzieci z ADHD, podobną grę wprowadziła już na rynek Akili Interactive.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.