HealthUp z nowym partnerem biznesowym i planami podboju globalnego rynku

System AioCare umożliwia przeprowadzenie badania w domu i wysłanie wyników do lekarza / mat. pras.

Twórca systemu AioCare do zdalnej diagnostyki pacjentów z chorobami układu oddechowego podpisał umowę z amerykańskim Vyaire Medical na dystrybucję urządzeń i usług na 15 rynkach Europy, Bliskiego Wschodu oraz w Australii.

AioCare to zintegrowany, osobisty system do monitorowania pacjentów z astmą oraz przewlekłą obturacyjną chorobą płuc. Dzięki połączeniu przenośnego urządzenia do spirometrii i pulsoksymetru z aplikacją smartfonową system umożliwia pacjentom wykonanie pełnego badania spirometrycznego w domu. Pozwala również na szybką ocenę stanu zdrowia i przesłanie wyników lekarzowi. Twórcy tego rozwiązania z firmy HealthUp twierdzą, że dokładność wyników badania jest taka sama, jak w przypadku stacjonarnych spirometrów stojących w gabinetach lekarskich.

Podpisanie umowy dystrybucyjnej z Vyaire Medical to szansa na rozwój na rynkach trzech kontynentów. Vyaire od 65 lat skupia się wyłącznie na technologiach związanych z układem oddechowym i diagnozowaniem chorób płuc. Jak podkreśla dr Łukasz Kołtowski, prezes i współzałożyciel HealthUp, system AioCare jest szczególnie przydatny podczas pandemii COVID-19. Pacjenci mogą bowiem bezpiecznie kontynuować leczenie w domu, poddawać się badaniom i zdalnie konsultować się z lekarzem. Algorytmy AioCare pozwalają zaś profesjonalistom medycznym na automatyzację leczenia i dobieranie zindywidualizowanej terapii na podstawie aktualnego stanu zdrowia pacjenta.

– Byliśmy już obecni na europejskich rynkach, ale na Bliskim Wschodzie i w Australii dotąd nie – mówi serwisowi Info.eZdrowie dr Łukasz Kołtowski. – Europa jest drugim rynkiem po USA, jeśli chodzi o wolumen sprzedaży. Obecnie czekamy na zakończenie procesu rejestracyjnego przez amerykańską FDA. Tego typu procesy trwają zwykle około roku. Spoglądamy również na Kanadę. To dla nas są strategiczne rynki – mówi o najbliższych planach firmy dr Kołtowski.

Podkreśla również, że HealthUp stara się rozwijać w segmencie konsumenckim. – Rozglądamy się na rynku nieprofesjonalnym, chcemy rozwijać linię AioCare Patient. Monitorowanie pacjenta z astmą i innymi przewlekłymi chorobami płuc to rynek wschodzący. Szacujemy, że rynek ten urośnie do 500 mln dolarów, a rynek szpitalny, profesjonalny, do 115 mln dolarów. Pracujemy obecnie nad uruchomieniem dystrybucji wersji dla pacjenta na rynkach Europy Zachodniej – mówi dr Kołtowski

Współzałożyciel HealthUp zdradził, że widzi również szansę rozwoju w sprzedaży usług. – Rozwijamy sprzedaż świadczeń, czyli usług z domowym wykonaniem badania spirometrycznego. Wysyłamy urządzenia do pacjent i dostarczamy raport do lekarza. To jest taki rynek, który obecnie praktycznie nie istnieje, a w dobie pandemii okazało się, że jest to bardzo potrzebne. Mamy obecnie ok. 100 przeprowadzonych badań w programie pilotażowym – mówi dr Łukasz Kołtowski.

Szacuje się, że tylko w Polsce okresowego badania spirometrycznego może potrzebować ok. 6 mln pacjentów. Podczas pandemii COVID-19 wykonanie tak ogromnej liczby badań podczas tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim jest niemożliwe.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.