Lotnicze Pogotowie Ratunkowe odbudowuje systemy po ataku hakerów

Działający dla okupu hakerzy sparaliżowali system wewnętrznej komunikacji pracowników LPR. Alternatywny kanały komunikacji pozwoliły jednak pogotowiu działać normalnie. Obecnie większość zaatakowanych systemów działa już bez zakłóceń.
W nocy z 13 na 14 lutego przestały działać kluczowe dla ratowników systemy łączności, w tym serwis umożliwiający przesyłanie szczegółowych informacji o interwencjach. 14 lutego przestała też działać strona LPR. To, co początkowo wzięto za awarię, nie zablokowało jednak działań pogotowia – informacje wymieniano przez prywatne telefony komórkowe i skrzynki pocztowe pracowników.
Jak poinformował serwis Niebezpiecznik.pl przyczyną problemów z komunikacją wewnętrzną był udany atak hakerski, zaszyfrowanie danych oraz usiłowanie wymuszenia okupu. Prawdopodobnie jeden z pracowników podłączony do systemu LPR kliknął zainfekowany załącznik do listu e-mail. Atakujący wykorzystali ransomware HIVE. Za odszyfrowanie danych mieli zażądać 390 tys. dolarów (ponad 1,5 mln złotych).
Serwis radia TOKFM twierdzi, że dyrekcja LPR nie podjęła prób negocjacji z hakerami i nie zapłaciło żadnego okupu. Rzeczniczka LPR poinformowała, że pogotowie zgłosiło sprawę organom ścigania i pozostaje w kontakcie z Komendą Główną Policji, Komendą Stołeczną Policji, Ministerstwem Zdrowia, CERT-em oraz Centrum e-Zdrowia, a także z innymi, właściwymi w tej sprawie podmiotami.
– Musieliśmy odbudować całą strukturę teleinformatyczną niemal od zera. W tej chwili już prawie wszystkie systemy i aplikacje działają w trybie sprzed ataku. Toczą się prace związane z odzyskiwaniem niektórych danych, ale nie są to dane mające kluczowe znaczenie dla działania LPR. Wezwania są przyjmowane na normalnych zasadach – powiedziała serwisowi TOKFM Justyna Sochacka, rzeczniczka LPR.
LPR informuje też, że stopniowo odtwarzane są dane i funkcjonowanie aplikacji. „Po cyberataku stopniowo przywracamy poszczególne systemy i aplikacje do pełnej funkcjonalności. Tym samym wracamy do Państwa z naszą stroną internetową. Przepraszamy za dotychczasowe niedogodności. Wierzymy, że informacje zawarte na naszej stronie będą dla Państwa pomocne” – informuje na swojej, ponownie działającej stronie LPR. Pogotowie wydało w tej sprawie również krótkie oświadczenie.
HIVE jest jedną z najbardziej agresywnych i aktywnych grup wykorzystujących strategię ransomware-as-a-service, czyli usług wykradania lub szyfrowania danych dla okupu. Od połowy ubiegłego roku atakuje średnio trzy organizacje dziennie, a dane firmy Group-IB zajmującej się cyberbezpieczeństwem mówią już o 355 zaatakowanych celach. Z informacji gangu wynika, że zdecydowana większość z nich woli zapłacić okup, niż odbudowywać systemy zniszczone przez hakerów.
Na liście celów HIVE znalazła się m.in. kanadyjska firma Altus Group i Division of Legislative Automated System w Wirginii. To również jedna z nielicznych grup, która nie uznaje swoistego „kodeksu etyki” hakerów działających dla okupu, który zaleca nieatakowanie organizacji z niektórych sektorów gospodarki. Dotyczy to m.in. infrastruktury krytycznej i szpitali. W przypadku hakerów nie chodzi oczywiście o dobrą wolę i sumienie, ale o pozostawanie w cieniu i unikanie gwałtownych akcji organów ścigania.
HIVE bierze jednak na celownik również jednostki ochrony zdrowia – w 2021 roku hakerzy zaatakowali Memorial Health System (trzy szpitale w Stanach Zjednoczonych). Według FBI wykorzystano wtedy zainfekowany załącznik do listu e-mail. Hakerom udało się wykraść dane 200 tys. pacjentów, w sumie 1,2 terabajty danych oraz unieruchomić oddziały radiologii i chirurgii. Za zwrot danych MHS musiał zapłacić blisko 2 mln dolarów.
Atak na Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zbiegł się w czasie z usterkami w działaniu ogólnopolskiego systemu obsługującego numer ratunkowy 112 oraz z wprowadzeniem przez premiera Mateusza Morawieckiego stopnia alarmowego ALFA-CRP dotyczącego zagrożenia w cyberprzestrzeni. Nie ma jednak informacji, że atak na LPR, wadliwe działanie numeru 112 oraz wprowadzenie ALFA-CRP są ze sobą związane. Utrudnienia w korzystaniu z numeru 112 zdołano usunąć po zaledwie kilku godzinach i miały one być efektem wzmożonego korzystania z linii w związku z wichurami przechodzącymi nad Polską. ALFA-CRP to najniższy z czterech stopni alarmowych określonych w ustawie o działaniach antyterrorystycznych i nakłada on jedynie obowiązek monitorowania i weryfikacji, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej. Obecnie (do 15 marca) obowiązuje trzeci stopień alarmowy – CHARLIE-CRP, wprowadzany w przypadku wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym w cyberprzestrzeni albo uzyskania wiarygodnych informacji o planowanym zdarzeniu.

Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych
Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.
Wydarzenia
[tribe_mini_calendar]Polecamy

Raport Parlamentu Europejskiego o sztucznej inteligencji w medycynie
Wykorzystanie AI w medycynie i opiece zdrowotnej stało się w ostatnich latach przedmiotem badań naukowych, debat politycznych i celem dla aktywistów społecznych. Choć sztuczna inteligencja z pewnością może zostać wykorzystana dla podniesienia jakości opieki, niesie ze sobą nowe zagrożenia, które należy przewidzieć i im przeciwdziałać – piszą autorzy raportu sporządzonego przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego.

Cyfrowe terapeutyki – najważniejsze bariery rozwoju
Ekosystem cyfrowych terapeutyków rozwija się błyskawicznie, jednak ich przydatność i wykorzystanie w procesie terapeutycznym ciągle nie jest zbyt wielkie. Dzieje się tak za sprawą kilku problemów, które wskazywali uczestnicy debaty HealthTechBuild.

Rekordowy wzrost inwestycji w technologie medyczne
Globalny rynek e-zdrowia rośnie jak na drożdżach. W tym roku firmy zajmujące się tą branżą zyskały łącznie od inwestorów 51,3 mld dolarów. Liderem w tej dziedzinie są Stany Zjednoczone.

Raport Boston Consulting: fundamenty nowej normalności
Nowa normalność będzie oznaczać opiekę bez ograniczeń czasu i miejsca – sugerują autorzy raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group Digital Ventures. Kluczowe znaczenie dla rozwoju nowego modelu opieki zdrowotnej będą miały trzy obszary: AI, femtech oraz technologie koncentrujące się na zdrowiu psychicznym.