Magic Leap z nowym urządzeniem i finansowym wsparciem inwestorów

Jednym z głównych zastosowań systemu MagicLeap maja być rozwiązania dla ochrony zdrowia / mat. pras.

Amerykańska Magic Leap, specjalizująca się w technologii rozszerzonej rzeczywistości, zaprezentowała udoskonaloną wersję swoich gogli. Urządzenia takie mają być wykorzystywane przez chirurgów do nakładania dodatkowych informacji na widok pola operacyjnego. Firma poinformowała również o zdobyciu 500 mln dolarów dodatkowych funduszy od inwestorów.

W przeciwieństwie do gogli wirtualnej rzeczywistości (VR) prezentujących trójwymiarowy obraz w całości wygenerowany przez komputer, okulary rzeczywistości rozszerzonej (AR, augmented reality) nakładają na rzeczywisty obraz elementy wirtualne. Nowa wersja urządzenia – Magic Leap 2 – ma być najlżejszym i najmniejszym gadżetem tego typu dla rynku biznesowego – zapewniała Peggy Johnson, szefowa Magic Leap. Do najbardziej znanych na rynku gadżetów tego typu należą Microsoft HoloLens, Google Glass Enterprise Edition, Toshiba dynaEdge czy ThirdEye X2 MR.

Takie okulary mogą być wykorzystywane m.in. do prac inżynieryjnych, edukacji, w projektowaniu trójwymiarowym, ale również w ochronie zdrowia. Najbardziej oczywistym zastosowaniem gogli rozszerzonej rzeczywistości w medycynie jest prezentowanie dodatkowych informacji o pacjencie na polu operacyjnym widzianym przez chirurga. Może to być np. wynik badania obrazowego lub parametry życiowe pacjenta. System rzeczywistości rozszerzonej może być również wykorzystywany np. do leczenia fobii.

Dodatkowe 500 mln dolarów finansowania dla start-upu oznacza, że Magic Leap jest wart obecnie ok. 2 mld dolarów – to mniej więcej tyle samo, co w… 2014 roku. W 2019 roku firma była jednak warta ponad 6 mld dolarów – gwałtowny spadek jest spowodowany trudnościami z produkcją i komercjalizacją innowacyjnej technologii.

– Inwestycje w technologie są ważnym elementem w realizacji wizji Magic Leap zmiany sposobu, w jaki pracujemy. Od 2020 roku skupiamy się na przejściu na rynek przedsiębiorstw, budując obecność w dziedzinach takich jak ochrona zdrowia, produkcja, obronność oraz sektor publiczny – powiedziała Peggy Johnson, odnosząc się do dodatkowego finansowania. Źródło tego kapitału nie jest obecnie znane. Magic Leap zdobyło dotąd ok. 3,5 mld dolarów finansowania, co przy dzisiejszej wycenie oznacza, że inwestorzy do tej technologii na razie dokładają.

W ciągu ostatniego roku Magic Leap skupiała się na zorganizowaniu projektów pilotażowych w programach szkoleniowych, produkcji i ochronie zdrowia. To właśnie na tych rynkach ma funkcjonować nowa wersja sprzętu. Ta generacja urządzeń ma trafić do sprzedaży już w przyszłym roku.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.