Pierwsza regularna linia dronowa połączyła szpitale na Mazowszu

Dostarczane przez polską firmę Farada drony mogą osiągać prędkość nawet 90 kilometrów na godzinę / Farada

Warszawa – Sochaczew – Pułtusk. Tak wyglądają trasy dronów przewożących próbki medyczne do badań. Bezzałogowce mają wykonywać nawet sześć – siedem lotów w obie strony dziennie. Regularne rejsy powietrzne rozpoczęły się 17 lutego.

Transport powietrzny przy użyciu elektrycznych pojazdów sterowanych zdalnie to tańsza i szybsza alternatywa dla transportu samochodowego. Bezzałogowce poruszają się z prędkością ok. 80 kilometrów na godzinę na wysokości 100 metrów na ziemią.

Regularne loty odbywają się na trasach ze Szpitala Czerniakowskiego na Stępińskiej w Warszawie do szpitala w Pułtusku oraz do szpitala w Sochaczewie. Trasy lotów zostały tak dobrane, aby nie kolidowały z podejściami do lotnisk, lądowisk i regionów lotów paralotni i motolotni. Trasy mają po ok. 60 km długości. Drony pokonują je w czasie ok. 45 minut. Czas transportu próbek został dzięki temu skrócony o połowę.

Projekt realizowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz polską firmę Farada sp. z o.o., która dostarcza drony. Już w połowie grudnia PAŻP utworzyła specjalne tunele powietrzne dla ruchu dronowego i rozpoczęła testy połączeń lotniczych między szpitalami, a laboratoriami testującymi próbki pod kątem obecności koronawirusa. Sprawdzano trasy do i z Warszawy, Sochaczewa, Pułtuska i Otwocka. W przypadku podwarszawskiego Otwocka czas podróży wynosił tylko 15 minut. Co istotne, starty dronów odbywały się w wymagającym środowisku – w centrum dużego miasta, gdzie pojazdy musiały omijać trasy dolotowe warszawskich lotnisk. Nie odnotowano żadnych problemów.

Dron Farada waży 14 kg i może przenosić (również w warunkach chłodniczych) ładunki do 3 kg. Ma pięć elektrycznych silników, które pozwalają mu startować i lądować pionowo, a jednocześnie uzyskać prędkość przelotową sięgającą 85-90 kilometrów na godzinę na wysokości 100 metrów. Sterowanie nim odbywa się za pośrednictwem sieci 4G/5G.

Testy wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych do przewożenia różnego rodzaju materiałów biologicznych rozpoczęły się pod koniec kwietnia 2020 roku. Dron transportowy przeniósł wtedy materiał do badań w kierunku obecności wirusa SARS-CoV-2 pomiędzy szpitalem MSWiA przy Wołoskiej a Centralnym Szpitalem Klinicznym UCK WUM przy Banacha.

We wrześniu 2021 roku próby wykorzystania dronów do przenoszenia defibrylatorów i próbek krwi przeprowadziły firmy Pentacomp i Dronehub w Sosnowcu. Bezzałogowe pojazdy latały tam w trybie całkowicie automatycznym, ludzie jedynie nadzorowali ich pracę.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.