Polski Docplanner kupuje niemiecki serwis do umawiania wizyt lekarskich

Przejęcie platformy jameda to największa operacja Docplannera – przyznaje właściciel firmy Mariusz Gralewski / mat. pras.

Właściciel popularnego serwisu ZnanyLekarz wchodzi na niemiecki rynek. Docplanner kupuje od wydawnictwa Hubert Burda Media platformę jameda – lidera tego segmentu za naszą zachodnią granicą.

Transakcja zostanie sfinalizowana 1 stycznia 2022 roku. Kwoty, za jaka Docplanner kupi jamedę, nie podano. Operacja następuje jednak zaledwie kilka tygodni po tym, jak kolejna runda inwestycyjna podniosła wycenę Docplannera do ponad miliarda dolarów. – To jak dotąd największa nasza inwestycje – mówi Mariusz Gralewski, założyciel i szef polskiej firmy.

Platforma jameda, pozwalająca na zamawianie usług zdrowotnych współpracuje z ok. 20 tys. lekarzy. Ma blisko 8 mln użytkowników. Wejście polskiego Docplannera ma oznaczać dla niemieckiej platformy inwestycje w wysokości 250 mln euro w ciągu najbliższych 2-3 lat. Polacy zwiększą też zatrudnienie – głównie w zespołach sprzedaży, obsługi klienta i marketingu – o ok. 200 osób.

– Postrzegamy to jako doskonałą okazję do wejścia na bardzo ważny rynek niemiecki i pozytywnego wpływu na ekosystem opieki zdrowotnej. Jesteśmy przekonani, że zespół jameda ma zarówno niezrównane doświadczenie, jak i motywację, aby „wygrać” ten rynek – komentuje Mariusz Gralewski.

Po sfinalizowaniu transakcji Docplanner będzie działał na rynkach, które łącznie generują ponad 50 proc. wszystkich wydatków na opiekę zdrowotną w Europie i 84 proc. wydatków w Ameryce Łacińskiej.

Właściciel polskiego startupu przyznaje, że wielokrotnie myślał o wejściu na rynek niemiecki, jednak ostatecznie zawsze uznawał, że jest to zbyt skomplikowana operacja. – Myśleliśmy, że zbudowanie liczącego się biznesu zajmie nam 3-4 lata i może się nie udać. A zatem odrzucaliśmy ten pomysł, aby zachować przejrzystość operacyjną – mówi Mariusz Gralewski serwisowi Sifted.eu. – Ale pewnego wieczoru, pijąc wino, pomyślałem sobie, że jameda staje się w Niemczech tym samym, co Docplanner. I że może powinniśmy coś razem zrobić.

Konkurencja nie śpi

– Docplanner i jameda pasują do siebie zarówno pod względem historycznym, zaczynaliśmy jako serwisy do opiniowania lekarzy, jak i rozwoju w tym samym kierunku, oferując lekarzom rozwiązania SaaS. Jameda mocno wierzy w znaczenie relacji, opartych na zaufaniu, pomiędzy lekarzami i pacjentami, dlatego wykorzystujemy innowacyjne rozwiązania cyfrowe, których zadaniem jest ich wspieranie – mówi dr Florian Weiss, dyrektor generalny jamedy. – Chcemy, żeby opieka zdrowotna była bardziej ludzka i zawsze było to w centrum naszych działań, a partnerstwo z Docplanner pomoże urzeczywistnić tę wizję szybciej i z większą mocą.

Gralewski przyznaje, że niemiecki system ochrony zdrowia stoi na bardzo wysokim poziomie, jednak obowiązki administracyjne spoczywające na lekarzach często komplikują im pracę. – Zamierzamy stworzyć cyfrową infrastrukturę dla wszystkich lekarzy, dzięki czemu będziemy mogli ułatwić wszystkim życie – zachęca do dołączenia do Docplannera Gralewski.

Najpoważniejsza akwizycja Docplannera wprowadza polską firmę na bardzo lukratywny i konkurencyjny rynek. Największym przeciwnikiem dla polskiego startupu będzie francuski Doctolib, który ma już swoje biura w Niemczech. – Doctolib i Docplanner są największymi i najbardziej liczącymi się graczami na tym rynku, którzy prawdopodobnie zmienią układ sił – mówi serwisowi Sifted.eu Christian Weiss z berlińskiego Heal Capital. – Wiele startupów dysponuje ogromną gotówką i może wejść na nasz rynek przez akwizycje. Niemieckie firmy obecne na rynku od dziesięciu lat obecnie są przejmowane przez podmioty zewnętrzne.

Weiss wymienia wśród kolejnych chętnych do podziału niemieckiego rynku firmy Livi (należącą do Kry), ZavaMed oraz HealthZero.

Startup na 13 rynkach

Docplanner, uważany za pierwszego polskiego jednorożca (startup, którego wartość przekracza miliard dolarów), dziś operuje na 12 rynkach. W Polsce działa pod marką ZnanyLekarz, a na świecie funkcjonuje w Argentynie, Brazylii, Chile, Czechach, Hiszpanii (Doctoralia), Kolumbii, Meksyku, Peru, Portugalii, Turcji (przejęcie Eniyihekim, a obecnie Doktortakvimi) i Włoszech (TuoTempo). Niemcy będą 13. rynkiem działalności Docplannera.

Docplanner został założony w 2012 roku przez Mariusza Gralewskiego. Serwis ZnanyLekarz początkowo służył do rekomendacji lekarzy, obecnie jest platformą umożliwiającą kontaktowanie się lekarzy i pacjentów ze sobą. Dzięki niemu użytkownicy mogą umawiać się na wizyty w prywatnych placówkach służby zdrowia przez internet. Na swojej stronie firma informuje, że w ciągu miesiąca jej stronę odwiedza 69 mln pacjentów, którzy umawiają ponad 7 mln konsultacji lekarskich. Startup współpracuje z 107 tysiącami lekarzy w 12 krajach, a w jego bazie danych znajduje się ponad 2 mln lekarzy i pracowników służby zdrowia z 15 krajów. Obecnie zatrudnia ok. 2000 osób.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.