Polskie informatyczne systemy w ochronie zdrowia nękane awariami

Awaria systemów informatycznych obsługujących m.in. wprowadzanie wyników testów COVID-19 to skutek uboczny uruchamiania nowych funkcjonalności / Pavel Danilyuk, Pexels

Problemy z platformą P1, zlecaniem testów i korzystaniem z aplikacji gabinet.gov.pl mają być skutkiem przeciążenia systemu i wdrażaniem nowych funkcjonalności. Centrum e-Zdrowia podkreśla, że zawieszenia i usterki są na bieżąco usuwane.

Awarię platformy P1 polegającą na niemożności wystawienia e-recepty, e-skierowania czy zlecenia testu na COVID-19 zgłaszały już 24 stycznia osoby korzystające z systemu. Usuwanie usterki zajęło co najmniej trzy godziny. Przez ten czas lekarze musieli albo powstrzymać się od przyjmowania pacjentów, albo korzystać z papierowych wersji recept.

Następna dnia pojawił się problem z systemem EWP (Ewidencji Wjazdów do Polski) wykorzystywanego obecnie do przetwarzania danych osób testowanych na obecność wirusa SARS-CoV-2, pozostających w izolacji, jak również kierowanych na kwarantannę. Problem z działaniem tego systemu zgłosiło Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia. Niemal natychmiast Centrum e-Zdrowia poinformowało, że udało się przywrócić poprawne działanie EWP. „W godzinach porannych mogły występować czasowe problemy z systemem EWP w zakresie obsługi zleceń i wyników testów. Obecnie wszystkie usługi zostały przywrócone i działają poprawnie. Za utrudnienia przepraszamy” – poinformowało Centrum e-Zdrowia. Okazało się jednak, że prywatne praktyki pielęgniarek i położnych nadal zgłaszają problemy z opcja wprowadzania wyników testów antygenowych.

Centrum e-Zdrowia poinformowało również, że w związku z nowymi rozwiązaniami pozwalającymi przeprowadzać testy w aptekach, 27 stycznia 2022 zostanie wprowadzona funkcja wprowadzania wyniku testu antygenowego przez farmaceutę z poziomu aplikacji gabinet.gov.pl. Szybko się jednak okazało, że „czasowe utrudnienia” w obsłudze systemu nadal występują, a zgłoszenie o tym Centrum e-Zdrowia otrzymało jeszcze przed godziną 7 rano 27 stycznia. Jak informuje Centrum e-Zdrowia, obecnie wszystkie awarie zostały usunięte, a systemy informatyczne działają poprawnie.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.