Smartwatch przypomina o higienie rąk

Aplikacja do higieny rąk pokazuje m.in. ile razy danego dnia myliśmy dłonie i dba o to, abyśmy robili to poprawnie / Samsung

Aplikacja na inteligentne zegarki Samsunga zachęca do regularnego mycia dłoni. Mierzy też czas i podpowiada właściwą technikę. Ma to pomóc ograniczać zakażenia koronawirusem powodującym zachorowania na COVID-19

Oprogramowanie można pobrać na zegarki Samsunga bezpłatnie. Uruchamia ono alarm przypominający o myciu rąk w zaprogramowanych cyklach. Na ekranie można również podejrzeć ile czasu upłynęło od ostatniego mycia – i ile jeszcze razy trzeba będzie czyścić dłonie danego dnia.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) regularne mycie i odkażanie rąk jest jednym z najlepszych i najtańszych sposobów ograniczania rozprzestrzeniania się koronawirusów powodujących pandemię COVID-19. Niedawne badanie zrealizowane przez naukowców z University College London wskazuje, że osoby myjące ręce 6-10 razy dzienne są obciążone o jedną trzecią niższym ryzykiem zakażenia, niż osoby myjące ręce rzadziej niż 5 razy dziennie.  Specjaliści podkreślają również, że aby osiągnąć taką skuteczność, trzeba myć dłonie przez co najmniej 20 sekund.

Aplikacja Samsunga na mycie rąk przeznacza 25 sekund. Pierwsze pięć to odkręcenie kranu i nałożenie mydła. Pozostałe 20 przeznaczone jest na szorowanie i spłukiwanie. Zegarek nie tylko pokazuje upływający czas mycia na wyświetlaczy, ale też informuje o tym wibracjami. Więcej na stronie Samsunga.

Dotąd systemy przypominające o właściwiej higienie rąk tworzone były z myślą o personelu szpitalnym. Takie rozwiązania oferuje m.in. SwipeSense, AiRISTA Flow, BioVigil czy EcoLab. Nowym systemem jest również opisywany przez Info.eZdrowie system automatycznego przypominania o higienie rąk oraz monitorowania pracowników duńskiej firmy Sani Nudge.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.