Sztuczna inteligencja redukuje stosowanie leków przeciwbólowych
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji Szpital Dziecięcy w Seattle zmniejszył koszty leków przeciwbólowych aż o 85 proc. Z nowych działań są zadowoleni zarówno lekarze, jak i mali pacjenci.
Wszystko dzięki unikatowej metodzie dostosowywania środków przeciwbólowych do konkretnych pacjentów. Szpital Dziecięcy w Seattle korzystając ze zbioru danych EHR (Electronic Health Record) przygotował konkretne zalecenia dla poszczególnych pacjentów w zakresie chirurgii i troski pooperacyjnej. Dzięki dostępowi do historii klinicznej konkretnego pacjenta, personel był w stanie stworzyć „mapę” chorobową pacjenta. W efekcie możliwe stało się zastosowanie spersonalizowanej, dostosowanej do konkretnego przypadku, terapii.
Nowatorskie podejście sprawiło, że lekarze mogli zrezygnować z terapii opioidowej, w przypadkach, gdy okazała się ona zbędna bądź wręcz szkodliwa. Do tej pory lekarze – nie mając przygotowanej przez sztuczną inteligencję mapy historii pacjenta – stosowali standardowe terapie, uśrednione dawki i porcje środków przeciwbólowych.
„Bez możliwości spojrzenia szerzej na naszych pacjentów nie byliśmy w stanie oszacować skuteczności działań leków przeciwbólowych. Nie wiedzieliśmy czy pacjenci odczuwali mniejszy ból po operacji z nowym lekiem? Ostatecznie odpowiedź na to proste pytanie wymagała dziewięciomiesięcznego procesu wydobywania i analizowania danych z naszego EHR” – komentuje Dr. Greg Latham, anestezjolog ze Szpitala Dziecięcego w Seattle.
AI znacznie przyśpieszyła pracę
Rozwiązaniem okazała się oparta na sztucznej inteligencji platforma firmy MDmetrix, która umożliwiła szpitalowi interaktywne monitorowanie i ocenę wskaźników klinicznych, aby zespoły szpitalne mogły stale oceniać i dostosowywać protokoły leczenia do konkretnych pacjentów.
Platformę wykorzystano do codziennego monitorowania i oceny protokołów anestezjologicznych według kluczowych wskaźników, w tym oceny bólu, podawania leków przeciwbólowych, nudności i wymiotów pooperacyjnych, długości pobytu na oddziale wybudzeniowym oraz remisji.
Co ważne, „silnik platformy” – oparty na sztucznej inteligencji – ułatwił pracownikom odróżnianie rzeczywistych danych od tzw. szumu informacyjnego. „AI dało nam pewność, że upłynęło wystarczająco dużo czasu, abyśmy byli w stanie ocenić wartość każdej zmiany protokołu” – wyjaśnił dr. Greg Latham.
Zdaniem doktora Lathama wykorzystanie platformy przez personel przyspieszyło prace w tempie daleko wykraczającym poza tradycyjne metodologie. Jak podkreślał w komunikacie prasowym, który był równocześnie apelem do władz i administracji medycznej USA: „Dzisiaj wszyscy anestezjolodzy, pielęgniarki i chirurdzy w naszym centrum chirurgicznym używają MDmetrix – i oczekujemy od wszystkich zainteresowanych stron wprowadzenia ulepszeń w naszym systemie klinicznym”.
Źródło: HealthcareITNews
Wydarzenia
[tribe_mini_calendar]Polecamy
Raport Parlamentu Europejskiego o sztucznej inteligencji w medycynie
Wykorzystanie AI w medycynie i opiece zdrowotnej stało się w ostatnich latach przedmiotem badań naukowych, debat politycznych i celem dla aktywistów społecznych. Choć sztuczna inteligencja z pewnością może zostać wykorzystana dla podniesienia jakości opieki, niesie ze sobą nowe zagrożenia, które należy przewidzieć i im przeciwdziałać – piszą autorzy raportu sporządzonego przez Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego.
Cyfrowe terapeutyki – najważniejsze bariery rozwoju
Ekosystem cyfrowych terapeutyków rozwija się błyskawicznie, jednak ich przydatność i wykorzystanie w procesie terapeutycznym ciągle nie jest zbyt wielkie. Dzieje się tak za sprawą kilku problemów, które wskazywali uczestnicy debaty HealthTechBuild.
Rekordowy wzrost inwestycji w technologie medyczne
Globalny rynek e-zdrowia rośnie jak na drożdżach. W tym roku firmy zajmujące się tą branżą zyskały łącznie od inwestorów 51,3 mld dolarów. Liderem w tej dziedzinie są Stany Zjednoczone.
Raport Boston Consulting: fundamenty nowej normalności
Nowa normalność będzie oznaczać opiekę bez ograniczeń czasu i miejsca – sugerują autorzy raportu przygotowanego przez Boston Consulting Group Digital Ventures. Kluczowe znaczenie dla rozwoju nowego modelu opieki zdrowotnej będą miały trzy obszary: AI, femtech oraz technologie koncentrujące się na zdrowiu psychicznym.