USA: Telemedycyna jest wyzwaniem dla starszych pacjentów

22-09-2020 / Rafał Pikuła

Bariery w adopcji telemedycyny obejmują problemy ze słuchem, brak umiejętności technicznych i trudności wizualne.

Chociaż telemedycyna przeżywa boom, nowe badanie opublikowane w JAMA ostrzega, że może nie być odpowiednia dla wszystkich. Badanie, w którym analizowano dane osób dorosłych w wieku powyżej 65 lat, wykazało, że ponad jedna trzecia osób nie była gotowa na wizyty online.

Badacze zajęli się różnymi kwestiami, od problemów ze słuchem po kwestie techniczne. „Chociaż wielu starszych dorosłych chce i jest w stanie nauczyć się korzystać z telemedycyny, sprawiedliwy system opieki zdrowotnej powinien uznać, że dla niektórych, na przykład osób z demencją i izolacją społeczną, wizyty osobiste są już trudne, a telemedycyna może być niemożliwa. Dla tych pacjentów kluczowe znaczenie mają kliniki i geriatryczne modele opieki, takie jak wizyty domowe” – zauważyli autorzy publikacji.

Spore trudności seniorów

Badanie oszacowało, że 38 proc. seniorów w USA nie jest gotowych na wirtualne wizyty, głównie z powodu braku doświadczenia z technologią. Liczba ta może spaść do 32 proc., jeśli pacjentowi uda się zapewnić pomoc przy rozmowie online.

Naukowcy przeprowadzili badanie przekrojowe, korzystając z danych z danych National Health and Ageing Trends z 2018 r. Według naukowców badanie jest „reprezentatywne dla beneficjentów Medicare (program ubezpieczeń społecznych, administrowany przez rząd Stanów Zjednoczonych, zapewniający ubezpieczenie zdrowotne dla osób, które są w wieku 65 lat lub więcej). Badacze analizowali trudności, które sprawiają, że telemedycyna jest trudno dostępna. Wśród nich są problemy w mowie lub zrozumieniu, podejrzenie demencji, problemy ze wzrokiem, brak dostępu do urządzenia podłączonego do internetu i brak regularnego korzystania z poczty elektronicznej, SMS-ów i internetu w ciągu miesiąca. W badaniu wzięło udział łącznie 4525 osób starszych. Spośród nich 43 proc. stanowili mężczyźni, a 57 proc. kobiety. Średnia wieku wynosiła 79,6 lat.

Konieczna jest wiedza i komunikacja

W ciągu ostatnich kilku miesięcy telemedycyna zyskała na popularności ze względu na pandemię koronawirusa. Technologia nie tylko staje się coraz bardziej powszechna, ale także trwała. Chociaż usługi mogą być łatwiej dostępne, to badanie stawia pytanie, czy wszyscy są gotowi na zmianę.

„Podczas pandemii koronawirusa 2019 nastąpiła ogromna zmiana w kierunku telemedycyny w celu ochrony personelu medycznego i pacjentów, a Departament Zdrowia i Opieki Społecznej oraz inni promują wizyty online w celu dotarcia do pacjentów w domu. Wizyty wideo wymagają od pacjentów wiedzy i zdolności do korzystania z Internetu, obsługi sprzętu audiowizualnego i rozwiązywania problemów z nim oraz komunikowania się bez wskazówek dostępnych osobiście” – podkreślają autorzy raportu.