Pfizer wchodzi na rynek cyfrowych terapeutyków

Oprogramowanie Alex Therapeutics wykorzystuje sztuczna inteligencję do wspierania pacjentów walczących z nałogami / Alex Therapeutics

Oprogramowanie ma służyć do pomocy w walce z uzależnieniem od tytoniu. Powstanie we współpracy ze szwedzką firmą Alex Therapeutics i początkowo trafi wyłącznie na rynek niemiecki.

Strategiczna partnerstwo ze szwedzkim startupem to dla Pfizera kolejny krok w stronę cyfrowych terapeutyków (tzw. DTx) – platform internetowych i aplikacji na smartfony, których celem jest prowadzenie lub wspieranie terapii. Niemcy, jako miejsce debiutu, zostały wybrane ze względu na gotowe ramy prawne, pozwalające szybko i bez nadmiernych formalność wprowadzać takie rozwiązania do użytku, a nawet starać się na wpisanie ich na listę produktów refundowanych.

Alex Therapeutics ma już gotową taką platformę wykorzystującą terapię poznawczo-behawioralną (CBT) oraz terapię akceptacji zaangażowania (ACT) do personalizacji opieki nad pacjentami. Według szwedzkiego startupu, platforma wykorzystuje do tego również elementy sztucznej inteligencji. – Alex Therapeutics jest bardzo obiecującą firma, ponieważ wykorzystuje ona najnowsze odkrycia z dziedziny psychologii i łączy je z AI w celu walki z uzależnieniami – tłumaczy Aylin Tuzel, regionalna menedżerka Pfizera w Niemczech.

Według przedstawicieli Alex Therapeutics, uczenie maszynowe umożliwia personalizację terapii uzależnień. Każdy przypadek porównywany jest z milionami innych, a wiedza uzyskana podczas zajęć z pacjentami jest wykorzystywana do lepszej opieki nad kolejnymi. Platforma firmy pozwala na wykorzystanie tego samego algorytmu do stworzenia cyfrowych terapii szeregu zaburzeń psychiatrycznych i somatycznych. Oprogramowanie jest obecnie wykorzystywane do prowadzenia terapii zaburzeń depresyjnych i lękowych, rzucenia palenia, walki z otyłością oraz depresji u pacjentów onkologicznych (z rakiem piersi).

Farmaceutyczny gigant już wcześniej starał się wkroczyć na teren cyfrowej medycyny. W 2020 roku zainwestował ok. 8 mln dolarów we współpracę z Sidekick Health, która miała zaoferować platformę do zdalnego wspierania terapii. Rozwiązanie przeznaczone dla pacjentów z zapaleniem jelita grubego oraz reumatoidalnym zapaleniem stawów początkowo uruchomiono w Finlandii, a następnie udostępniono m.in. pacjentom w Szwecji, Holandii, Szwajcarii i Austrii.

W Sidekick zainwestował również Bayer, który z kolei wykorzystuje platformę do zdalnej opieki i kontroli stylu życia pacjentów z chorobami układu krążenia. Także inne duże koncerny farmaceutyczne inwestują w cyfrowe rozwiązania pozwalające wspierać pacjentów podczas i po zakończeniu terapii. Sanofi współpracuje z Happify Health w obszarze monitorowania i łagodzenia zmian wywołanych stwardnieniem rozsianym. Novartis współpracował natomiast z jedną z największych firm zajmujących się cyfrowym terapeutykami – Pear, a także specjalizującą się w sztucznej inteligencji Ada Health.

Więcej o szansach i wzywaniach na rynku DTx w materiale „Jak uwolnić potencjał cyfrowych terapeutyków”.

Piotr Kościelniak
Dziennikarz specjalizujący się w popularyzacji medycyny i nowych technologii, konsultant ds. wydawniczych

Piotr Kościelniak kierował grupą magazynów popularnonaukowych Focus w wydawnictwie Burda Media Polska, gdzie uruchomił nowe tytuły zajmujące się m.in. medycyną, nowymi technologiami, psychologią i historią. Wcześniej kierował działem Nauki w dzienniku „Rzeczpospolita”, w ramach którego tworzył m.in. Rzecz o Zdrowiu, Styl Życia, a także Ranking Szpitali. Laureat nagród dla popularyzatorów nauki i problematyki medycznej.